• 자료실
  • 논문자료
  • 주제별검색
  • 학술지별검색

학술지별 검색

  • 정신질환 회복 내러티브는 당사자의 회복 경험을 1인칭 시점으로 서술한 이야기로, 정체성회복과 임파워먼트에 핵심적인 역할을 한다. 본 연구는 정신질환 회복 내러티브를 풍부히 발달시키기 위한 실천 방법과 전략을 탐색한다. 이를 위해 생성형인공지능 ChatGPT를 활용해정신질환 시기별(첫퇴원 직후, 재활, 회복) 내러티브를 생성하고, 생성된 텍스트에 대한 주제분석과 내러티브 질문기법의 적용을 예시하는 텍스트 분석을 수행했다. 연구결과에서는 화자의 자기감각 회복, 통제감 증진, 의미 형성 등에 기여하는 내러티브 대화 전략(외재화, 재저작 등)의 적용 과정과 기제를 제시하였다. 본 연구결과는 내러티브 전략의 임상적·교육적 활용 방법을 조명한 점과 온라인 상담 전략으로의 확장 가능성에 대한 의의가 있다.

    A mental illness recovery narrative is a first-person account of one’s own recovery experience, playing a key role in identity restoration and empowerment. This study explores practical methods and strategies to further develop this practice. To achieve this, generative AI―ChatGPT―was used to create narratives representing different stages of mental illness (post-first discharge, rehabilitation, recovery). A text analysis was conducted, illustrating thematic analysis and the application of narrative questioning techniques. The findings present processes and mechanisms through which narrative dialogue strategies (such as externalization and re-authoring) contribute to the speaker’s sense of self, enhancement of control, and meaning-making. This study is significant in highlighting clinical and educational applications of narrative strategies and suggests the potential for expanding these practices into online counseling.초록 닫기
    * 발행처 : 한국정신건강사회복지학회
    * 페이지 : 215-242
    * DOI : http://dx.doi.org/10.24301/MHSW.2025.6.53.2.215
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 문학은 사람이 살아가는 삶의 모습이나 생각을 표현하는 작업으로 그 방식이 매우 전략적이다. 그 전략이란 보편성과 특수성이 함께 존재하는 것이다. 문학은 ‘나’의 고백을 통해, ‘우리’의 울림 으로 확장시킬 수 있는 에너지가 있다. 그래서 장애인문학은 장애인이라는 특수성을 그저 한 시 대를 살아가는 사람이라는 보편적 시각으로 볼 수 있게 만든다. 우리나라에서 장애인문학이 시작 된 것은 1991년 장애인문학지 솟대문학 이 창간되면서부터인데 장애인문학이란 장애문인의 주 체적인 문학 활동으로 정의하고 있다. 본 연구에서는 장애인문학을 이미 고인이 된 남인우, 이상 열, 서정슬, 최종진, 김옥진 시인과 시 작품을 연구 대상으로, 시인이 살아온 삶의 이야기(story) 와 작품 속에서 은유적으로 표현된 담화(discourse)를 내러티브(narrative) 연구방법으로 탐색하 였다. 장애인문학 속에 내재된 장애에 대한 해석은 문학의 장점인 개인의 고백을 우리의 울림으 로 확산시켜서 장애인과 비장애인의 간극을 줄이는 역할을 할 것이다. 최근 장애인예술이 활기를 띠고 있지만 장애인문학은 여전히 장애인예술정책 밖에 있어서 장애인문학이 본연의 역할을 하지 못하고 있기에 장애인문학의 역할과 문제 해결을 위한 과제를 제시하고자 한다.

    Literature is the work of expressing people’s various aspects of life and thoughts, and its way of expression is very strategic. This strategy involves the coexistence of universality and particularity. Literature possesses the energy to extend from the confession of the individual (‘I’) to the resonance of the collective (‘we’). Therefore, disability literature enables us to see the specificity of the disabled from the univer- sal perspective in which they are human beings living in a particular era. In South Korea, disability literature began with the establishment of the disability literature journal ‘Sotdae Literature’ in 1991. Disability literature is defined as the autonomous literary activities of disabled writers. This study explored the criticism of disability literature by looking into the works of deceased poets who are Nam In-woo, Lee Sang-yeol, Seo Jeong-seul, Choi Jong- jin, and Kim Ok-jin, and examining their life stories and metaphorically expressed discourses in their works in a narrative research method. Interpreting disability inherent in disability literature will serve to narrow the gap between disabled and non-disabled individuals by spreading the strength of liter- ature, which is personal confession, to resonate with our collective experiences. However, despite the recent vitality of disability arts, literature remains largely outside of disability arts policies. For this reason, disability literature fails to fulfill its inherent role. Therefore, this study tries to propose development tasks for dis- ability literature.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 393-418
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.014
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 중증 신체장애인의 재난대응 사회적 취약성 유형을 분석하고, 유형별 재난 대응수행 과의 관계를 확인하는데 목적을 두었다. 이에 본 연구는 한국장애인개발원의 장애인삶 패널조사 4차(2021년) 자료를 활용하였으며, 중증 신체장애인의 재난대응 사회적 취약성 유형을 파악하기 위해 잠재계층분석(Latent Class Analysis)을, 유형별 재난대응 사회적 취약성이 재난대응수행에 미치는 영향을 확인하기 위해 다중회귀분석(Multiple Regression Analysis)을 수행하였다. 잠재 계층분석 결과, ‘사회경제적 지위 및 주거?사회관계망 안정형’, ‘사회경제적 지위 및 사회관계망 취약형’, ‘사회경제적 지위 및 주거?사회관계망 취약형’의 3개 집단이 도출되었다. 다음으로 다 중회귀 분석결과, 가장 안정적인 집단인 ‘사회경제적 지위 및 주거?사회관계망 안정형’을 기준으 로 했을 때 ‘사회경제적 지위 및 사회관계망 취약형’과 ‘사회경제적 지위 및 주거?사회관계망 취 약형’이 재난대응수행에 유의미한 부적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이를 통해 재난대응 사회 적 취약성 하위 요소는 재난대응 사회적 취약성을 구성하는 중요한 요소임을 확인할 수 있었다. 또한, 복합적인 재난대응 사회적 취약성 하위 요소가 결합된 집단일수록 재난대응수행 수준이 낮 게 나타났으며, 이는 복합적인 재난대응 사회적 취약성이 개인의 재난대응수행에 제약 요인으로 작용함을 확인할 수 있었다.

    This study aims to identify the types of Disaster Response social vulnerability among People with severe physical disabilities and examine how these vulnerability patterns are associated with disaster response performance. For this purpose, data from the fourth waves of the Disability and Life Dynamics Panel were utilized. A Latent Class Analysis was conducted to classify the patterns of Disaster Response so- cial vulnerability, and a Multiple Regression Analysis was employed to analyze the effects of each vulnerability type on disaster response performance. The LCA identi- fied three distinct groups: ‘stability of socioeconomic status, housing and social net- works’, ‘weakness of socioeconomic status and social networks’ and ‘weakness of socioeconomic status, housing, and social networks’. The regression analysis re- vealed that, compared to the most stable group, the two vulnerability groups had significantly lower levels of disaster response performance. These results confirm that the subcomponents of Disaster Response social vulnerability are critical ele- ments that constitute overall Disaster Response social vulnerability. Furthermore, groups characterized by a combination of multiple vulnerability factors exhibited lower levels of disaster response performance, indicating that compounded social vulnerabilities serve as significant constraints on individuals’ ability to respond ef- fectively to disasters.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 328-354
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.012
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 광역자치단체의 장애인 건강권 및 의료접근성 보장에 관한 조례를 비교?분석한 후 개선방안을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해 2025년 3월 기준 조례가 제정된 12개 광역자 치단체를 대상으로 조항의 존재 여부와 내용분석을 시행하였다. 분석 결과 광역자치단체의 조례는 상위법인 ?장애인 건강권 및 의료접근성 보장에 관한 법률?의 핵심 항목을 포함하고 있었으나 기 본이념, 지방자치단체장의 책무, 종합계획, 건강관리사업, 건강증진위원회 등에서 지역 간 편차와 일부 조항의 누락이 확인되었다. 또한 재정적?행정적 지원 등에 관한 사항을 조례에 명확하게 제시하지 않은 광역자치단체가 일부 발견되었다. 이상의 분석 결과를 바탕으로 지방자치단체의 장 애인 건강권 및 의료접근성 보장에 관한 조례에 대한 제언을 제시하였다. 본 연구는 향후 조례의 제?개정을 추진하는 지방자치단체의 정책입안자에게 실질적인 방향성을 제공할 수 있다는 점에 서 실무적 활용 가능성이 크다는 의의가 있다. 그러나 조례의 조항만을 중심으로 분석하였다는 한계가 있다.

    This study aims to conduct a content analysis of ordinances enacted by metropol- itan governments concerning Disability Rights to Health and the guarantee of medi- cal accessibility, and to suggest improvement measures. As of March 2025, the anal- ysis targeted 12 metropolitan governments that had enacted relevant ordinances, fo- cusing on the presence and content of specific provisions. The content analysis re- vealed that while most ordinances included key components of the upper-level leg- islation, namely the Act on Guarantee of Rights to Health and Access to Medical Services for Persons with Disabilities, there were regional disparities and omissions in certain provisions. These included fundamental principles, the responsibilities of the heads of metropolitan governments, comprehensive planning, health manage- ment programs, and health promotion committees. Moreover, some ordinances lacked clear stipulations regarding financial and administrative support. Based on these findings, the study presents suggestions for improving metropolitan govern- ment ordinances to more effectively secure Disability Rights to Health and equitable access to medical services. This study is meaningful in its practical implications, as it offers concrete guidance to policymakers in metropolitan governments who are pursuing the enactment or revision of such ordinances. However, a limitation of this study is its focus solely on the ordinance texts without evaluating actual implementation.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 245-274
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.009
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 장애노인의 가족건강성과 삶의 만족의 관계에서 장애수용과 자아존중감의 매개효과 를 검증하고, 노령화 장애인과 노인성 장애인 집단에 따른 경로에 유의한 차이가 있는지 검증하고 자 한다. 이를 위해, 한국장애인개발원에서 구축한 장애인삶 패널조사(Disability and Life Dynamics Panel)인 5차(2022년) 자료를 활용하고자 하며, 연구 대상은 만 50세 이상인 장애노인 2,570명 이다. 분석 방법은 SPSS 23.0과 AMOS 23.0을 활용하여 구조방정식 모형과 다집단 분석을 실 시하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 장애노인의 가족건강성은 삶의 만족에 정적으로 유의 한 영향을 미쳤다. 둘째, 장애수용과 자아존중감은 장애노인의 가족건강성과 삶의 만족 관계에서 부분 매개하는 것으로 나타났다. 노령화 장애인과 노인성 장애인 집단 간 다집단 분석 결과, 장 애수용이 자아존중감에 미치는 경로는 노령화 장애인 집단에서 더 강하게 나타난 반면, 장애수용 이 삶의 만족에 미치는 경로는 노인성 장애인 집단에서 더 강하게 나타났다. 이상과 같은 연구 결 과를 바탕으로 장애발생시기를 고려한 장애노인의 삶의 질 향상을 위한 방안에 대해 제언하였다.

    This study examines the mediating effects of disability acceptance and self-esteem in the relationship between family strength and life satisfaction among older adults with disabilities. It further investigates whether there are significant differences in these pathways between two groups: those aging with disability and those experi- encing disability with aging. For this purpose, the study utilizes data from the 5th wave (2022) of the Disability and Life Dynamics Panel, established by the Korea Disabled People’s Development Institute. The sample included 2,570 individuals aged 50 and older adults with disabilities. Structural equation modeling and mul- ti-group analysis were conducted using SPSS 23.0 and AMOS 23.0. The results are as follows: First, family strength was found to have a significant positive effect on life satisfaction among older adults with disabilities. Second, disability acceptance and self-esteem partially mediated the relationship between family strength and life satisfaction. Third, the multi-group analysis revealed significant differences in the structural paths between the two groups. Specifically, the effect of disability accept- ance on self-esteem was stronger among those aging with disability, while the effect of disability acceptance on life satisfaction was stronger among those with disability due to aging. Based on these findings, the study suggests policy and practice im- plications for improving the quality of life of older adults with disabilities by considering the onset timing of disability.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 212-244
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.008
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 장애인 거주시설에서 생활하는 장애청소년의 자립욕구와 자립생활 경험을 당사자의 관점에서 살펴본 것이다. 이를 통해 시설거주 장애청소년의 지역사회 자립 준비를 위한 실천적? 정책적 제언을 하는 것을 목적으로 하고 있다. 이를 위해 시설 거주 장애청소년과 고등학교를 졸 업한지 얼마 되지 않은 후기 청소년기 장애인을 대상으로 면담조사를 실시하였다. 분석 결과 장 애청소년들의 자립 욕구가 매우 높은 것으로 조사되었으나, 자립생활을 위한 준비는 매우 부족한 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과를 바탕으로 시설거주 장애청소년의 지역사회 자립준비를 위해 필요한 정책적?실천적 개입 방안을 제안하였다.

    This study examines the self-reliance needs of youth with disabilities living in res- idential facilities and the self-reliance experiences from the perspective of persons with disabilities. This study aims to make practical and policy suggestions for these youth with disabilities to prepare for self-reliance in the community. To achieve this goal, in-depth interview surveys were conducted on youth with disabilities living in facilities. As a result of the analysis, it was found that youth with disabilities had a high desire for self-reliance, but preparation was found to be very insufficient. Based on this research, policy and practical personal measures, that are considered necessary for the preparation for self-reliance of youth with disabilities living in fa- cilities in the community, were proposed.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 185-211
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.007
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 연구문제 또는 목적: 장애인 건강권 및 의료접근성 보장에 관한 권리 조례 비교 분석을 통해 광역자치단체 조례 개선안을 마련하는 것이다. 연구방법: 분석자료는 국가법령정보센터 자치법규 시스템에서 수집하였다. 분석 방법은 사회복지 조례의 내용적 체계 비교 분석 방법을 활용했다. 연구결과: 지역별로 대상자 범위, 권리성, 재정책임성, 전달체계 등에서 차이를 보였다. 분석결과 에 기반한 조례 개정 논의로서, 의료비 지원과 자치단체장의 책무성, 재정책임성에 대한 임의규정 을 강행규정으로 변경을 제안하였다. 아울러, 건강 취약계층인 장애아동을 위한 어린이 재활치료 서비스를 제공하는 광주광역시를 벤치마킹하여, 장애아동의 건강권을 보장하기 위한 조례 개정이 요청된다. 결론 또는 시사점: 광역자치단체 장애인의 건강권 증진 조례 개정 방안으로서, 의료비 지원 조항과 장애아동 건강권 증진 조항 및 의료인 장애 인식개선 사업 조항 마련을 제언하였다. 본 연구의 결과는 장애인을 위한 지역 보건의료체계 수준을 개선하고, 장애인 건강권 조례 제정 및 개정에 기여할 수 있을 것이다. 아울러, 학술적 분야에서는 장애인의 건강권 보장을 위한 법 률과 자치법규 입안 관련 논의가 활성화될 수 있을 것이라고 기대한다.

    Purpose: This study aim to derive a plan to revise Local Governments ordinances for through a comparative analysis of Ordinance of Health and Access to Medical Services for Persons With Disabilities. Method: data was collected from the National Law Information Center and analyzed using social welfare ordinances content analysis. Results: This study proposes that discretionary provisions regarding medical expense support, the responsibilities of local government heads, and financial ac- countability be revised as mandatory regulations. services for children with dis- abilities―a health-vulnerable population―this study underscores the need for ordi- nance revisions to guarantee the health rights of children with disabilities. Conclusion and Implications: As a strategy for amending metropolitan ordinances to enhance the health rights of persons with disabilities, this study proposes the estab- lishment of provisions for medical expense support, the promotion of health rights for children with disabilities, and the implementation of disability awareness pro- grams for healthcare professionals. The findings are expected to improve regional healthcare systems serving persons with disabilities and to contribute to the enact- ment and revision of related ordinances. Moreover, this research is anticipated to stimulate scholarly discourse on the legislative and regulatory frameworks necessary to secure the health rights of persons with disabilities.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 160-184
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.006
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 장애인의 자아존중감과 우울의 상호관련성을 분석하고, 이들 관계에서 친구관계의 영향과 반려동물의 조절효과를 검증하는 데 목적이 있다. 이를 위해, 본 연구는 ‘2020년 장애인 삶 패널조사 3차 조사’ 자료를 활용하였으며, 자아존중감, 우울, 반려동물 유무 등 설문에 모두 응 답한 4,423명을 대상으로 분석하였다. 자아존중감과 우울의 상호관련성을 검증하고 이에 대한 영 향요인을 파악하기 위해 SUR 분석을 실시하였다. 분석결과, 장애인의 자아존중감과 우울 간에 유의미한 부적 상호관련성이 확인되었다. 둘째, 친구 유무는 자아존중감 향상과 우울 감소에 유의 미한 영향을 미쳤으며, 특히 친구 유무는 우울에 대한 영향력이 더 큰 것으로 나타났다. 셋째, 반 려동물 보유는 친구가 없는 장애인의 우울 수준을 유의미하게 완화하는 조절효과를 보였다. 이에 따라, 장애인의 자아존중감 향상과 우울 감소를 위해 심리사회적 지지체계가 필요하며, 특히 사회 적 관계망이 취약한 장애인 대상으로 반려동물이라는 대안적 지원방안이 필요함을 시사하는 함의 를 도출하였다.

    This study aims to analyze the interrelationship between self-esteem and depres- sion among people with disabilities, and examine the effects of having friends on these psychological characteristics and the moderating role of pet ownership in this relationship. Using data from the ‘2020 Panel Survey on the Life of People with Disabilities’, 4,423 respondents who completed surveys on self-esteem, depression, and pet ownership were analyzed. Seemingly Unrelated Regression (SUR) analysis was conducted to verify the interrelationship between self-esteem and depression and identify influential factors. First, a significant negative interrelationship was found between self-esteem and depression among people with disabilities. Second, having friends showed significant positive effects on self-esteem and negative effects on depression, with a stronger impact on depression. Third, pet ownership demon- strated a significant moderating effect in reducing depression levels, particularly for people with disabilities who lack friends. The findings suggest the need for psycho- social support systems to enhance self-esteem and reduce depression among people with disabilities, particularly highlighting the importance of alternative support measures, such as pet ownership, for those with limited social networks.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 122-159
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.005
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 이 연구는 전생애에 걸쳐 언어치료가 필요한 대상자인 ‘느린학습자’의 치료 지원을 위해 국가 법률정보센터의 지방자치단체 조례 시스템을 통해 23개 지방자치단체가 제정한 느린학습자 지원 조례를 분석했다. 제정 현황, 구성 요소, 규범적 구조, 효과성 시스템을 비교하여 각 조례의 특성 과 문제점을 파악하고 느린학습자에게 학습 지원과 행복 추구권을 보장하기 위한 방안을 제안하 는 것을 목표로 한다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 느린학습자의 정의와 용어는 각 지방자치 단체마다 다르게 명기되어 있다. 둘째, 지방자치단체 조례에는 느린학습자에 대한 언어치료 지원 이 포함되어 있지 않았다. 마지막으로 이들을 지원하기 위한 프로그램의 개발 및 실행에 대한 구 체적인 내용은 포함되어 있지 않았다. 이처럼 느린학습자에 대한 비일관적인 정의와 조례 내 언 어치료 지원 내용에 대한 부재는 느린학습자들의 학습지원을 위해 제정된 조례의 본래 목적을 달 성하는 데 한계가 있을 수 밖에 없다. 따라서 느린학습자가 겪는 학업적, 사회적, 정서적 어려움 을 극복하는 데 있어 언어 지원 서비스 제공 지원을 강화하기 위한 구체적이고 현실적인 방안이 각 지방자치단체의 조례에 적극적으로 반영되어야 할 것이다.

    This study analyzed ordinances enacted by 23 local governments through the Local Government Ordinance System of the National Law Information Center to support speech therapy across the lifespan for individuals known as ‘slow learners’, who require language therapy. By comparing the current status, components, nor- mative structures, and effectiveness systems of these ordinances, the study aims to identify their characteristics and shortcomings and to propose measures to guaran- tee learning support and the right to pursue happiness for slow learners. The find- ings of the study are as follows: First, the definitions and terminology for slow learners vary among local governments. Second, the local government ordinances did not include provisions for speech therapy support for slow learners. Lastly, they lacked specific details regarding the development and implementation of programs to support this population. Such inconsistencies in defining slow learners and the absence of provisions for speech therapy support within the ordinances limit the achievement of the original purpose of these regulations, which is to provide learning support for slow learners. Therefore, concrete and practical measures to strengthen the provision of language support services must be actively incorporated into the ordinances of each local government to help slow learners overcome academic, social, and emotional challenges.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 92-121
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.004
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 장애학의 핵심 개념을 바탕으로 장애예술 창조성의 원리와 형태를 분석하였다. 이를 위해 문헌연구, 개념연구를 실시하였으며, 그 결과 실존적 창조(Existential Creation), 혁신적 창조 (Innovative Creation), 관계적 창조(Relational Creation), 포용적 생태 창조(Inclusive Eco-Creation) 의 네 가지 원리로 유형화하였다. 또한, 이 네 가지 창조 원리를 기반으로 장애예술 창조성이 실 제 창작 과정에서 어떻게 실현되는지를 분석하기 위해 경험적 창조(Experiential Creativity), 기 술적 창조(Technological Creativity), 상호참여적 창조(Mutual-Participatory Creativity), 전복 적 창조성(Subversive Creativity)의 네 가지 형태로 정리하였다. 본 연구의 함의로는 장애예술 이 단순한 예술적 표현이 아니라 장애학의 핵심 원리를 반영한 창조적 실천임을 이론적으로 정립 하고, 장애예술 창조성의 유형화를 통해 장애학과 예술학의 학제적 융합 가능성을 제시하였다. 특 히, 창조성을 개인의 천재성과 독창성에 의존하는 기존 예술 패러다임에서 벗어나, 장애인의 경험 과 사회적 관계 속에서 창조성이 형성되는 과정을 이론적으로 구조화하는 데 초점을 맞추었다. 향후 연구에서는 본 연구의 이론적 틀을 바탕으로 실증적인 연구 방법과 함께 장애예술 창작자들 의 실제 경험을 반영하고, 장애예술이 사회적?경제적으로 지속 가능한 창조적 실천이 될 수 있 도록 구체적인 방안을 모색할 필요가 있다. 본 연구는 장애학과 예술학 간의 학제적 접근을 통해, 장애예술 창조성의 원리와 형태 연구의 체계를 새롭게 정립하는 기초 연구로서 그 의의가 있다.

    This study analyzes the principles and forms of creativity in disability arts based on key concepts from disability studies. Through literature review and conceptual analysis, the research identifies four foundational principles of creative practice in disability arts: Existential Creation, Innovative Creation, Relational Creation, and Inclusive Eco-Creation. Building upon these principles, the study further categorizes four distinct forms through which creative processes are manifested: Experiential Creativity, Technological Creativity, Mutual-Participatory Creativity, and Subversive Creativity. The findings suggest that disability arts should be understood not merely as an expressive form of art, but as a creative practice that embodies the core tenets of disability studies. By conceptualizing the types of creativity within disability arts, the study proposes an interdisciplinary convergence between disability studies and the arts. Notably, it moves away from conventional paradigms that emphasize individual genius or originality, and instead theorizes creativity as a process grounded in the lived experiences and social relations of disabled individuals. Future research should apply this theoretical framework to empirical inves- tigations, incorporating the lived experiences of disabled artists to explore how dis- ability arts can evolve into a socially and economically sustainable practice. This study serves as a foundational inquiry that redefines the systematization of creativity in disability arts, offering a new model for interdisciplinary research between the humanities and disability studies.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 61-91
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.003
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 아동보호전문기관 사례관리자가 수행하는 기관 간 연계업무가 소진에 미치는 영향을 분석하고, 이 과정에서 시간압박감이 매개하는지를 확인하고자 하였다. 특히, 본 연구는연계기관의 수를 연계업무의 대리변수로 설정하고, 이를 직무요구-자원모형(Job Demands-Resources Model)에 따라 직무요구로 간주하였다. 서울·경기·인천 지역의 아동보호전문기관 사례관리자 172명을 대상으로 분석을 수행하였고, Hayes의 PROCESS Macro Model 4를 통해 매개효과를 검증하였다. 분석 결과, 연계기관 수가 많을수록 사례관리자의 시간압박감이 유의하게 증가하였으며, 시간압박감은 다시 소진 수준을 유의하게 높이는 것으로 나타났다. 부트스트래핑 결과, 시간압박감은 연계기관 수와 소진 간 관계에서 완전매개 효과를 보였다. 또한 직무만족도가 높을수록 소진 수준은 낮아지는 것으로 확인되었다. 이러한 결과를 바탕으로 아동보호전문기관 사례관리자의 소진 예방 및 정신건강 향상을위한 실천적·정책적 함의에 대해서 논의하였다.

    This study aimed to analyze the impact of inter-agency collaboration performed by caseworkers at Child Protection Agencies on their levels of burnout, and to examine whether time pressure mediates this relationship. Specifically, the number of collaborating agencies was used as a proxy variable for inter-agency collaboration and conceptualized as a job demand based on the Job Demands-Resources (JD-R) Model. Data were collected from 172 caseworkers at Child Protection Agencies located in Seoul, Gyeonggi-do, and Incheon. Mediation analysis was conducted using Hayes' PROCESS Macro Model 4. The results revealed that a higher number of collaborating agencies was significantly associated with increased time pressure among caseworkers, which in turn significantly raised their burnout levels. Bootstrapping analysis confirmed that time pressure fully mediated the relationship between the number of collaborating agencies and burnout. Additionally, higher job satisfaction was found to be significantly associated with lower burnout levels. Based on these findings, the study discusses practical and policy implications for preventing burnout and promoting the mental well-being of caseworkers in Child Protection Agencies.초록 닫기
    * 발행처 : 한국정신건강사회복지학회
    * 페이지 : 243-260
    * DOI : http://dx.doi.org/10.24301/MHSW.2025.6.53.2.243
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 사회해체이론과 스트레스 과정 모형을 기반으로 주거 및 지역 불안전이 아동?청소년의 우울감에 미치는 영향을 삶 만족도와 스트레스가 조절하는지 확인하고자 하였다. 분석을위해 ‘청소년의 주거권 실태와 보장방안 연구’의 5,754명의 자료를 활용하여 위계적 회귀분석을 실시하였다. 분석결과 모형1에서는 성별, 학교급, 이주 배경, 지역 규모, 경제 수준이우울감에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 모형2에서는 경제 수준을 제외한 통제변수의 영향이 유지되었고, 삶 만족도가 낮을수록, 스트레스가 높을수록 우울감이 증가하였다. 모형3에서는 지역 불안전과 스트레스, 지역 불안전과 삶 만족도의 상호작용 효과가 유의미하였고, 주거 불안전과 우울감의 관계에서는 스트레스와 삶 만족도의 조절 효과가 나타나지 않았다. 이러한 연구 결과를 통해 불안전한 환경에 처하여 심리적 어려움을 겪고 있는 아동?청소년을위한 실천적 개입방안을 제언하였다.

    This study examines the impact of housing insecurity and perceived neighborhood insecurity on depression among children and adolescents, based on Social Disorganization Theory and the Stress Process Model. It also explores whether life satisfaction and stress moderate these relationships. Using data from a national survey on adolescents’ housing rights (N = 5,754), a hierarchical regression analyses ware conducted. In Model 1, gender, school level, migrant background, type of residential area, and economic status were found to significantly influence depressive symptoms. Model 2 showed that, all control variables, except for economic status, remained significant. Additionally, lower life satisfaction and higher stress were associated with increased depressive symptoms. In Model 3, the interaction effects between perceived neighborhood insecurity and life satisfaction, as well as between perceived neighborhood insecurity and stress, were significant. However, no moderating effects of life satisfaction or stress were observed in the relationship between housing insecurity and depression. These findings underscore the need for practical interventions aimed at supporting children and adolescents experiencing psychological distress in insecure living environments.초록 닫기
    * 발행처 : 한국정신건강사회복지학회
    * 페이지 : 55-75
    * DOI : http://dx.doi.org/10.24301/MHSW.2025.6.53.2.55
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 국내 연구에서 밝혀진 여대생의 신경성 폭식증에 영향을 미치는 개인적, 환경적 요인들을 체계적이고 종합적으로 탐색하기 위한 목적으로 수행되었다. 이를 위해 본 연구에서는2014년부터 2024년까지 최근 10여 년간 출판된 여대생의 신경성 폭식증 관련 국내 논문30편에 대한 체계적 문헌고찰을 수행하였다. 이에 대한 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 지난 10여 년간 여대생의 신경성 폭식증 관련 요인에 관한 연구는 연평균 약 3편 출판되었으며, 전체연구의 80%가 심리영역에서 수행되었다. 둘째, 여대생의 신경성 폭식증에 영향을미치는 개인적 요인을 분석한 결과, 정서 요인(부정적 정서, 정서조절), 성격특질 요인(완벽주의, 대인관계 민감성, 자기수용), 인지 요인(체형 인지, 섭식 인지, 반추, 부적응 도식, 지각), 행동 요인(스트레스 대처, 병리적 섭식)의 4개 요인으로 분석되었다. 셋째, 여대생의 신경성 폭식증에 영향을 미치는 환경적 요인을 분석한 결과, 가족 요인(가족특성, 아동기 가족경험), 사회문화 요인(사회적 인식, 발달적 스트레스)의 2개 요인으로 분석되었다. 본 연구에서는 이러한 연구결과를 바탕으로 여대생의 신경성 폭식증에 대한 효과적인 개입을 위한 후속연구의 방향성을 제언하였다.

    This study was conducted to systematically and comprehensively explore the personal and environmental factors influencing bulimia nervosa among female college students, as identified in domestic research. To achieve this, a systematic literature review and content analysis were performed on 30 Korean studies related to bulimia nervosa in female college students, published over the past ten years from 2014 to 2024. The main findings are as follows. First, Over the past decade, an average of three studies per year were published on factors related to bulimia nervosa in female university students, with 80% of them focusing on psychological domains. Second, The personal factors influencing bulimia nervosa were categorized into four domains: Emotional factors(negative affect, emotion regulation), Personality traits(perfectionism, interpersonal sensitivity, self-acceptance), Cognitive factors(body image, eating cognition, rumination, maladaptive schemas, perception), Behavioral factors(stress coping, pathological eating behaviors). Third, The environmental factors were classified into two domains: Family-related factors(family characteristics, childhood family experiences), Sociocultural factors(social perceptions, developmental stress). Based on these findings, the study suggests directions for future research amied at effective interventions on blumia nervosa among female college students.초록 닫기
    * 발행처 : 한국정신건강사회복지학회
    * 페이지 : 185-214
    * DOI : http://dx.doi.org/10.24301/MHSW.2025.6.53.2.185
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 플랫폼 노동자는 업무 특성상 무력감이나 외로움에 취약하다. 사회적 자본은 이러한 정신건강문제를 완화하는 중요한 자원으로 알려져 있지만 플랫폼 노동의 특성상 자본 유형에 따른 영향은 상이할 수 있다. 이에 본 연구는 사회적 자본의 유형인 결속형 및 가교형 자본이 무력감에 미치는 영향을 분석하고, 외로움의 매개효과를 검증하고자 한다. 분석 대상은 지역 기반플랫폼 노동자 587명이다. 결과를 보면, 결속형 사회적 자본은 외로움을 감소시키며, 외로움은 무력감을 매개하는 완전매개효과를 보였다. 반면, 가교형 사회적 자본은 외로움과 무력감증가에 직접적, 간접적으로 영향을 미쳤고 외로움은 부분매개효과를 나타냈다. 이러한 결과는플랫폼 노동자의 사회적 자본의 유형이 외로움과 무력감에 미치는 영향이 다르며, 따라서 사회적 자본 유형을 고려한 차별화된 정신건강 개입전략이 필요함을 보여준다.

    The COVID-19 pandemic has accelerated the rapid expansion of platform worker, intensifying psychosocial challenges such as loneliness and powerlessness, particularly among region-based platform worker. This study aims to examine the effects of bonding and bridging social capital on workers' sense of powerlessness and to verify the mediating role of loneliness in these relationships. Using data from the Yonsei University Survey on platform Workers, we analyzed responses from 587 region-based platform workers. The results revealed that bonding social capital reduced loneliness, which in turn fully mediated its effect on powerlessness. In contrast, bridging social capital was found to increase both loneliness and powerlessness, indicating a partial mediation effect. These findings suggest that while bonding social capital offers emotional support and psychological stability, bridging social capital may provoke psychological strain due to excessive interaction demands and competition. This study highlights the differentiated functions of social capital in the precarious working environment of platform labor and underscores the need for targeted policy interventions to address loneliness and powerlessness among platform workers.초록 닫기
    * 발행처 : 한국정신건강사회복지학회
    * 페이지 : 76-104
    * DOI : http://dx.doi.org/10.24301/MHSW.2025.6.53.2.76
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육의 핵심 요소인 강사의 역할을 강화하고 궁극적으로 교육의 효과성을 높이기 위해, 전문 강사에 대한 평가지표를 개발하고, 적용가능성을 알아보고자 함이 목적이다. 선행연구 검토와 현장 실무자 10명을 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰(FGI)와 전 문가 자문을 통해 평가지표 초안을 개발한 후, 217명의 전문 강사를 대상으로 각 지표별 필요성 을 질문하고 이를 바탕으로 최종 평가지표를 도출, 적용가능성을 확인하였다. 그 결과, 강의 준비 의 충실성에서 7개, 강의 전달의 적절성에서 10개, 강사 태도의 성실성에서 4개, 콘텐츠 구성력 에서 12개의 세부 지표가 도출되었으며, 평가 등급 부여를 위한 기준도 마련되었다. 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육 전문 강사 평가를 위한 최초의 평가지표를 개발하고 그 타당성을 검증하였으며, 향후 강사의 역할 강화 및 교육의 내실화를 위한 방향을 제시한다는 점에서 그 의 의가 있다.

    This study aims to develop a social worker grit scale suitable for the conditions in South Korea and is based on empirical facts of social workers. Preliminary items for the Grit Scale for Social Workers were developed through a qualitative analysis based on in-depth interviews with social workers and existing scale items were collected from the literature review. Based on this, we conducted a preliminary survey of 520 social workers and performed exploratory factor analysis and confirmatory factor analysis on the responses. The reliability and validity of the measurement were then evaluated based on the survey data. As a result, the social worker grit scale consists of 21 items and was divided into three factors: consistency of interest, perseverance of effort, and coping with situations. The reliability of the final extracted items was checked using Cronbach’s alpha, inter-item correlation, and item-total score correlation. The relationships between this scale and conventional scales measuring similar concepts, such as Grit-O and self-efficacy, were analyzed and found to be significant. Next, an analysis of theoretically related variables revealed a negative relationship between the Grit Scale for Social Workers and psychological burnout and positive, significant relationships with job satisfaction and performance. Finally, the results of the incremental validity test showed that the Grit Scale for Social Workers had additional explanatory power in addition to the explanatory power of Grit-O.초록 닫기
    * 발행처 : 한국정신건강사회복지학회
    * 페이지 : 105-133
    * DOI : http://dx.doi.org/10.24301/MHSW.2025.6.53.2.105
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육의 핵심 요소인 강사의 역할을 강화하고 궁극적으로 교육의 효과성을 높이기 위해, 전문 강사에 대한 평가지표를 개발하고, 적용가능성을 알아보고자 함이 목적이다. 선행연구 검토와 현장 실무자 10명을 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰(FGI)와 전 문가 자문을 통해 평가지표 초안을 개발한 후, 217명의 전문 강사를 대상으로 각 지표별 필요성 을 질문하고 이를 바탕으로 최종 평가지표를 도출, 적용가능성을 확인하였다. 그 결과, 강의 준비 의 충실성에서 7개, 강의 전달의 적절성에서 10개, 강사 태도의 성실성에서 4개, 콘텐츠 구성력 에서 12개의 세부 지표가 도출되었으며, 평가 등급 부여를 위한 기준도 마련되었다. 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육 전문 강사 평가를 위한 최초의 평가지표를 개발하고 그 타당성을 검증하였으며, 향후 강사의 역할 강화 및 교육의 내실화를 위한 방향을 제시한다는 점에서 그 의 의가 있다.

    This study was conducted to find out what beliefs and disability awareness parents of children with severe disabilities have and what roles they played in the process of their children’s independence. Participants in this study were 15 parents who have children with severe disabilities and living independently over the age of 20 across the country. Data were collected in-depth interviews from August 2023 to February 2024. The analysis was based on the procedures and methods of grounded theory presented by Strauss and Corbin(1998), and as a result of the analysis, a total of 146 concepts, 37 subcategories, and 16 categories were derived in open coding. The central phenomenon appeared to be habitualized parental roles and mixed emotions. The core category was found to be ‘a journey to find parental growth, family harmony, and children’s happiness by supporting their children’s self-deter- mination with the beliefs of each-of-us-lives.’ The participant experience process was composed of five stages. The type analysis were found to be three types. In the situation model, family level, social level, and national level. Based on the results of this study, policy and practical suggestions were made through discussions on the meaning and nature of child independence, consensus on independence between parents and children, and applicability according to the degree and type of disability.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 355-392
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.013
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육의 핵심 요소인 강사의 역할을 강화하고 궁극적으로 교육의 효과성을 높이기 위해, 전문 강사에 대한 평가지표를 개발하고, 적용가능성을 알아보고자 함이 목적이다. 선행연구 검토와 현장 실무자 10명을 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰(FGI)와 전 문가 자문을 통해 평가지표 초안을 개발한 후, 217명의 전문 강사를 대상으로 각 지표별 필요성 을 질문하고 이를 바탕으로 최종 평가지표를 도출, 적용가능성을 확인하였다. 그 결과, 강의 준비 의 충실성에서 7개, 강의 전달의 적절성에서 10개, 강사 태도의 성실성에서 4개, 콘텐츠 구성력 에서 12개의 세부 지표가 도출되었으며, 평가 등급 부여를 위한 기준도 마련되었다. 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육 전문 강사 평가를 위한 최초의 평가지표를 개발하고 그 타당성을 검증하였으며, 향후 강사의 역할 강화 및 교육의 내실화를 위한 방향을 제시한다는 점에서 그 의 의가 있다.

    This study analyzed the structural relationship in which social network service (SNS) self-efficacy among individuals with disabilities influences disability accept- ance through the mediating effects of self-esteem and depression. In the context of an increasingly digital society, the study examined the psychological impact of SNS self-efficacy on the psychosocial adaptation of people with disabilities from an emotional perspective. Data were drawn from the 2022 Panel Survey on the Living Conditions of Persons with Disabilities, conducted by the Korea Disabled People’s Development Institute, focusing on 552 registered individuals who responded to SNS-related items. Structural equation modeling and bootstrapping were employed to test the mediating effects. The results revealed that self-esteem and depression, respectively, mediated positive and negative indirect effects between SNS self-effi- cacy and disability acceptance. The direct effects were not significant, supporting a full mediation model. These findings suggest that SNS self-efficacy indirectly pro- motes disability acceptance by enhancing emotional resources. Among the control variables, only disability severity showed a significant influence. This study under- scores the need for emotion-focused digital literacy programs and emotional sup- port systems to enhance SNS self-efficacy. It also provides theoretical and policy implications by empirically identifying the psychological pathways through which SNS self-efficacy fosters emotional recovery and self-acceptance among individuals with disabilities―moving beyond a purely technical approach.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 306-327
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.011
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육의 핵심 요소인 강사의 역할을 강화하고 궁극적으로 교육의 효과성을 높이기 위해, 전문 강사에 대한 평가지표를 개발하고, 적용가능성을 알아보고자 함이 목적이다. 선행연구 검토와 현장 실무자 10명을 대상으로 한 포커스 그룹 인터뷰(FGI)와 전 문가 자문을 통해 평가지표 초안을 개발한 후, 217명의 전문 강사를 대상으로 각 지표별 필요성 을 질문하고 이를 바탕으로 최종 평가지표를 도출, 적용가능성을 확인하였다. 그 결과, 강의 준비 의 충실성에서 7개, 강의 전달의 적절성에서 10개, 강사 태도의 성실성에서 4개, 콘텐츠 구성력 에서 12개의 세부 지표가 도출되었으며, 평가 등급 부여를 위한 기준도 마련되었다. 본 연구는 직장 내 장애인 인식개선 교육 전문 강사 평가를 위한 최초의 평가지표를 개발하고 그 타당성을 검증하였으며, 향후 강사의 역할 강화 및 교육의 내실화를 위한 방향을 제시한다는 점에서 그 의 의가 있다.

    This study aims to enhance the effectiveness of workplace disability awareness education by strengthening the role of certified instructors through the development and validation of evaluation indicators. Based on a review of prior studies, focus group interviews with ten field practitioners, and expert consultations, a preliminary set of indicators was constructed. A survey was then administered to 217 certified instructors to assess the necessity of each item, serving as the basis for the final validation process. The resulting framework comprises 32 sub-indicators across four domains: Thoroughness of Lecture Preparation (7 items), Appropriateness of Lecture Delivery (10 items), Sincerity of Instructor Attitude (4 items), and Content Organization Skills (12 items). Evaluation grading criteria were also established. As the first validated evaluation tool for certified instructors in this field, this study contributes to improving instructional quality and guiding future development of in- structor standards by demonstrating its applicability.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 275-305
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.010
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 본 연구는 최근 증가하는 중고령 장애인의 사회활동 참여 결정 요인을 종단적으로 규명하여, 관련된 제반 실천적?정책적 제언을 제시함에 궁극적 목적을 두었다. 본 연구의 가설 검정을 위 해 STATA 18/SE를 사용하였고, 다음의 연구방법론이 사용되었다. 첫째, 인구학적 특성을 파악 하기 위해 빈도분석을 실시했고, 둘째, 주요 변인의 기술통계량을 파악하기 위해 기술통계분석을 진행하였으며, 셋째, 중고령 장애인의 사회활동 참여 결정 요인을 판별하기 위해 고정효과모형을 활용한 패널회귀분석을 사용하였다. 본 연구의 주요 결과로 첫째, 사회활동 참여 정도는 COVID-19 시기와 맞물려 중간 미만으로 나타났고, 둘째, 심리적 자원 요인의 경우, 자기효능감과 장애수용 이 유의한 정(+)의 영향을 미쳤으며, 셋째, 건강 요인은 행복 정도만이 유의한 정(+)의 영향을 주 었다. 이러한 결과를 기반으로 중고령 장애인의 사회활동 참여 증진을 위한 제반 제언을 제시하 였고, 후속 연구를 위한 한계점을 논의하였다.

    This study aims to longitudinally identify the determinants of social participation among middle-aged and older adults with disabilities, which have been increasingly recognized in recent years, and to provide practical and policy-related implications. To verify the study hypotheses, STATA 18/SE was used, and the following research methodologies were employed. First, frequency analysis was conducted to examine demographic characteristics. Second, descriptive statistics were used to identify the distribution of key variables. Third, panel regression analysis using a fixed effects model was employed to determine the factors influencing social participation among middle-aged and older adults with disabilities. The main findings of this study are as follows: First, the level of social participation was below average, particularly during the COVID-19 period. Second, among psychological resources, both self-efficacy and acceptance of disability had a significant positive effect on social participation. Third, among health-related factors, only subjective happiness showed a significant positive impact. Based on these findings, the study provides a set of suggestions to promote social participation among middle-aged and older adults with disabilities and discusses the limitations for future research.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 35-60
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.002
    * UCI : 서지정보 닫기
  • 이 연구는 중증장애인이 자립생활센터에서의 이직 실행 과정 중 경험하게 되는 조직문화와 노 동환경을 드러내고 그러한 경험이 의미하는 바가 무엇인지 탐색하고자 하였다. 이를 위해 경남지 역 장애인자립생활센터에서 1년 이상 근무하고 이직한 후 5년이 지나지 않은 중증장애인 6명과 심층 면담을 하여 자료를 수집하고, 반복적 비교분석을 활용하여 분석하였다. 분석 결과 중증장애 인의 자립생활센터에서의 이직경험은 39개의 의미 단위와 8개의 하위주제, 그리고 ‘모두의 자립 생활을 위한 디딤돌로서의 열망의 무산’, ‘장애인 당사자를 억압하는 조직문화’, ‘배재와 고립’과 같은 3개의 본질적 주제가 도출되었다. 결과적으로 자립생활센터에 상근 경험이 있는 중증장애인 들은 모두의 자립생활을 위한 디딤돌이 되고자 하는 열망으로 자립생활센터에 취업을 하지만, 모 두의 자립생활보다는 성과를 중시하고 효율성을 중시하는 업무형태에 의해 비장애인 중심의 문화 및 더 나아가 장애인 당사자를 억압하는 조직문화가 형성되고, 이에 따라 중증장애인들은 조직에 서 배제와 고립을 경험하고 결국 이직을 하는 것으로 나타났다. 이 연구는 자립생활센터에서 자 립생활 철학의 가치를 추구하면서도 성과를 지향하는 비합리적인 모습에 의해 중증장애인이 고용 에서 배제되고 있음을 규명하였다는 점에서 의미를 갖는다. 이에 따라 자립생활센터의 존재 의의 에 대한 기본적 고찰, 자립생활센터에 적합한 평가체계 및 예산지원 방안 마련, 중증장애인 고용 환경개선 등의 노력이 필요하다.

    This study aimed to reveal the organizational culture and work environment that severely disabled people experience during the process of transferring from in- dependent living centers and to explore the meaning of such experiences. To this end, in-depth interviews were conducted with six severely disabled people who had worked at independent living centers in Gyeongnam Province for more than one year and had transferred within the past five years, and data were collected and an- alyzed using Constant Comparative Analysis. As a result, the transfer experience of severely disabled people at independent living centers was divided into 39 meaning units, eight subthemes, and three essential themes: ‘the failure of aspirations as a stepping stone for independent living for all’, ‘the organizational culture that op- presses disabled people themselves’, and ‘exclusion and isolation’. Severely disabled people working at independent living centers get jobs at independent living centers with the desire to become stepping stones for independent living for everyone, but they experience exclusion and isolation from the organization and eventually change jobs. This study is meaningful in that it clarified that severely disabled peo- ple are excluded from employment due to the irrational appearance of independent living centers pursuing performance. It is necessary to make efforts such as funda- mental examination of the significance of the existence of independent living cen- ters, establishment of an evaluation system and budget support policy suitable for independent living centers, and improvement of the employment environment for severely disabled people.초록 닫기
    * 발행처 : 한국장애인개발원
    * 페이지 : 1-34
    * DOI : http://dx.doi.org/10.36064/koddi.2025.16.1.001
    * UCI : 서지정보 닫기
    콘텐츠 담당자
    담당자 : 윤지현 / 연락처 : 02-2077-3924 / 이메일 : yunjh1222@ssnkorea.or.kr
    콘텐츠 만족도
TOP